Stap 1: Verzamel informatie
Lees het artikel met een overzicht van de belangrijkste wetswijzigingen en noteer eventuele vragen.
Stap 2: Vraag om juridisch advies
Neem contact op met een jurist die vragen kan beantwoorden, kan helpen met het doornemen van de huidige werkwijze en statuten van uw vereniging of stichting en kan aangeven welke aanpassingen noodzakelijk zijn.
Stap 3: Houd een bestuursvergadering
Agendeer een bestuursvergadering waarin de wetswijzingen worden toegelicht aan het bestuur en welke gevolgen dit heeft. Bespreek hierin ook zaken als het omgaan met tegenstrijdig belang, de administratieverplichting, of de inschrijving in de Kamer van Koophandel nog wel klopt en wanneer de statuten worden gewijzigd. Bekijk ook of een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering wenselijk is.
Stap 4: Statutenwijziging
Neem de huidige statuten door en onderzoek welke dingen moeten worden veranderd. De WBTR vereist niet dat de statuten op korte termijn moeten worden veranderd, maar wel dat de WBTR wordt toegepast bij de eerstvolgende statutenwijziging. Hier is dus ruimte om tijd te nemen. In de statuten staat ook hoe ze moeten worden gewijzigd. Deze informatie kan worden gebruikt om een tijdsplan op te stellen en alvast contact op te nemen met een notaris.
Stap 5: Statuten goedkeuren
De statutenwijzigingen moeten (bij een vereniging) worden goedgekeurd door de algemene ledenvergadering. Plan dus een ledenvergadering waarin de wijzigingen worden geagendeerd.
Stap 6: Publicatie
Vergeet niet om de statuten te deponeren bij de Kamer van Koophandel, dit is namelijk verplicht. Desgewenst kunnen de statuten ook nog op de website van de vereniging of stichting worden gepubliceerd.